MENU
  • UDOSTĘPNIJ

Materiały

Mis

Środowisko, zużycie i osiągi. To parametry, które wyznaczają zakres badań w obszarze nowych materiałów.

Teraz, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, masa samochodów (oraz wynikające z jej ograniczania korzyści dotyczące zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń do środowiska), konieczność odzysku zużytych komponentów, ewolucja stylu i konkurencyjność cen wymuszają na badaczach i inżynierach różnych specjalności potrzebę odkrywania rewolucyjnych rozwiązań technologicznych.

To stymulujące wyzwanie doprowadziło do opracowania wysoce innowacyjnych rozwiązań. Stal, stopy lekkie i tworzywa sztuczne są tylko niektórymi z obszarów badań, jakimi FCA zajmuje się każdego dnia.



Zaawansowane technologicznie tworzywa sztuczne

Wyzwaniem jest łączenie plastiku z metalem w ramach komponentów strukturalnych i podzespołów tworzących nadwozie. By przyczynić się do osiągnięcia celów związanych ze zmniejszeniem masy pojazdów, eksperci do spraw materiałów wykorzystują całą dostępną w tym zakresie wiedzę. Poszukują różnorodnych stali, kompozytów z tworzyw sztucznych oraz innowacyjnych materiałów hybrydowych składających się ze specjalnych żywic i włókien, które do tej pory stosowane były tylko w lotnictwie. Prowadzą badania i eksperymenty związane ze zastosowaniem alternatywnych materiałów w infrastrukturach typowych dla branży motoryzacyjnej.

Niekończące się próby wytrzymałości

Próba wytrzymałości, jakiej poddawane są prototypy każdego nowego modelu, nie bez powodu nosi nazwę „For Life”. Jest ona niezwykle wymagająca. W ciągu zaledwie 60 dni samochody przechodzą testy, jakie zwykle przeprowadza się w ciągu dwóch lat normalnej eksploatacji w kraju o bardzo trudnych warunkach klimatycznych, tj. cechujących się dużą wilgotnością i wysokim poziomem zasolenia. Dzięki tym próbom możliwe jest sprawdzenie zużycia komponentów oraz określenie ich wskaźników wytrzymałościowych. Oprócz możliwości udoskonalenia produktu dane uzyskane z przeprowadzanych doświadczeń pozwalają też na ich wykorzystanie w niezwykle innowacyjnych rozwiązaniach, przede wszystkim w dziedzinie zapobiegania korozji nadwozia i odporności na obciążenia komponentów mechanicznych.