MENU
  • UDOSTĘPNIJ

Ergonomia

Mis

Interakcja człowiek-maszyna, ergonomia, komfort cieplny, postrzegana jakość.

Działalność badawcza FCA obejmuje również badania psychologiczne, służące do stworzenia koncepcji samochodu zgodnie z oczekiwaniami kierowców i ich pasażerów.

Ciągła poprawa interakcji kierowcy z coraz liczniej występującymi w samochodzie urządzeniami. Studiowanie tego, co najbardziej przyciąga uwagę kierowcy, z jakich funkcji najczęściej korzysta, jak ocenia komfort, jakie emocje nim kierują, gdy po raz pierwszy wsiada do swojego samochodu – to tylko niektóre aspekty, które są badane i analizowane w FCA.
Interakcja człowiek-maszyna, ergonomia, komfort cieplny, postrzegana jakość to tylko niektóre z obszarów badań działu Interiors w Centrum Badań Fiata (CRF). Ich celem jest eliminowanie wszystkiego, co przeszkadza kierowcy lub rozprasza jego uwagę podczas jazdy, i zapewnianie maksymalnej jakości produkowanych samochodów zarówno z fizycznego, jak i emocjonalnego punktu widzenia.



Cel: połączenie różnych sposobów interakcji

Dzięki prototypom specjaliści z CRF-u analizują interakcje, jakie zachodzą między człowiekiem a interfejsami i dokładają starań, by oddziaływanie to usprawnić. Na przykład w obszarze poleceń głosowych uwaga specjalistów kierowana jest przede wszystkim na opracowanie sposobów jak najbardziej intuicyjnego uruchamiania różnych funkcji. Badanie to, przeprowadzane w różnych językach, obejmuje szeroko zakrojone testy wśród użytkowników z różnych krajów, które podejmowane są na wielu frontach i uwzględniają wszelkie możliwości. Jakie jest najlepsze rozwiązanie? Połączenie w samochodzie wielu różnych sposobów interakcji – dotyku, głosu, wibracji lub gestów.

Niczym w grze wideo

W badaniach dotyczących ergonomii CRF stworzył wirtualny zaawansowany symulator podobny do gier wiernie odtwarzających jazdę samochodem w wersji on-line. Jest to samochód wyposażony w niezbędne minimum urządzeń: siedzenie, kierownicę, pedały, słupki umieszczone na platformie potrafiącej wykonywać niesamowite wręcz ruchy. „Kierowcy” zakładają okulary 3D i tzw. „motion tracker” (detektor ruchu), który – śledząc ruchy głowy – przesuwa punkt widzenia, co daje poczucie prowadzenia prawdziwego samochodu. Osoby przeprowadzające testy „działają” w takich samych warunkach ruchu i wiążących się z nim niebezpieczeństw, jakie w rzeczywistości panują na drogach. Dzięki temu można uzyskać idealnie porównywalne wyniki. Poza pomiarami skuteczności jazdy, symulator umożliwia dokonanie oceny aspektów związanych z jakością pojazdu oraz pozwala na wykonywanie testów strukturalnych: wystarczy nacisnąć przycisk, aby „znaleźć się” w innym aucie i móc ocenić, jaki ma to wpływ na jazdę.

Manekin termiczny

Centrum Badań Fiata opracowało i opatentowało manekin, którego zadaniem jest pomiar komfortu cieplnego, jaki odczuwają kierowca i pasażerowie. Za pomocą czujników symulujących wymianę ciepła przez ludzką skórę, manekin monitoruje temperaturę, wilgotność i prędkość powietrza krążącego w kabinie, a także poziom promieniowania słonecznego.