MENU
  • UDOSTĘPNIJ

Historia Chryslera - wiek XIX

1846

W Anglii rodzi się Thomas Jeffery; po wyemigrowaniu do Stanów Zjednoczonych otwiera w Chicago zakład produkcji rowerów Rambler; w 1902 roku sprzedaje firmę, by w miejscowości Kenosha, w stanie Wisconsin, rozpocząć montaż samochodów marki Rambler.

1864

W Cortland, w stanie Illinois, na świat przychodzi Charles W. Nash; już jako prezes firmy Buick zatrudnia Waltera Chryslera; później kupuje firmę Jeffery Co., którą przekształca w przedsiębiorstwo o nazwie Nash Motors.

Jonathan Dixon Maxwell, urodzony w 1864 r. w Howard County, w stanie Indiana, zostaje w 1903 roku współzałożycielem Maxwell-Briscoe.

W Niles, w stanie Michigan, rodzi się John Francis Dodge. Wspólnie ze swym bratem Horacym zakłada w 1904 roku firmę Dodge Brothers.

1868

W Niles, w stanie Michigan, przychodzi na świat Horace Elgin Dodge.

Historia firmy (pdf) Chrysler Corporation: The Official History (autor: Charles K. Hyde)

1873

John N. Willys, urodzony w 1873 roku w Canandaigua, w stanie Nowy Jork, ratuje upadającą firmę Overland i w 1909 roku tworzy Willys-Overland.

Rodzi się Hugh Chalmers; w 1908 roku przejmuje kontrolę nad przedsiębiorstwem Thomas-Detroit, doprowadzając do powstania Chalmers-Detroit (późniejsza nazwa Chalmers), która następnie połączy się z firmą Maxwell.

1875

2 kwietnia, w Wamego, w stanie Kansas, przychodzi na świat Walter Percy Chrysler. Początkowo odegra jedną z głównych ról w branży kolejowej, później osiąga sukces w przemyśle motoryzacyjnym. Jego zasługą jest uruchomienie produkcji samochodów Chrysler i założenie Chrysler Corporation, firmy, która dzięki niemu stanie się koncernem należącym do tak zwanej Wielkiej Trójki z Detroit i drugim, po General Motors, największym producentem samochodowym.

1878

Biografia Josepha E. Fieldsa (1878-1951) (pdf) Chrysler Corporation: The Official History (autor: Charles K. Hyde)

1883

Carl Breer, urodzony w 1883 roku w Los Angeles, w stanie Kalifornia, zaliczany jest do jednego z trzech największych talentów inżynierskich w początkowej fazie sukcesów Chryslera.

Kaufman Thuma Keller, urodzony w Mount Joy, w stanie Pennsylvania, pracuje początkowo z Walterem Chryslerem w General Motors, a później zastępuje go na stanowisku prezesa. Ostatecznie zostaje prezesem Chrysler Corporation.

Biografia Kaufmanna Thumy Kellera (1885-1966) (pdf) Chrysler Corporation: The Official History (autor: Charles K. Hyde)

1886

Fred Morrell Zeder, urodzony w 1886 roku w Bay City, w stanie Michigan, wspólnie z Breerem i Owenem Skeltonem opracowują pierwszy samochód firmy Chrysler. Zeder pełni funkcję głównego inżyniera tej firmy, aż do 1951 roku, kiedy zostaje ostatecznie wiceprezesem Chrysler Corporation.

„The Three Musketeers” (pdf) Chrysler Corporation: The Official History (autor: Charles K. Hyde) – Mianem tym Walter Chrysler określa trzech utalentowanych inżynierów, Zedera, Skeltona i Breera, którzy za jego namową przechodzą z Studebaker Motors do prowadzonej przez niego firmy Willys-Overland.

Biografia Bernarda Edwina Hutchinsona (1888-1961) (pdf) Chrysler Corporation: The Official History (autor: Charles K. Hyde)

1891

Urodzony w 1891 roku George Mason jest głównym inżynierem prowadzonej przez Waltera Chryslera firmy Maxwell Motors. Mason kieruje następnie spółką Nash-Kelvinator, którą łączy z firmą Hudson, tworząc American Motors.

1894

Urodzony w 1894 roku Joseph W. Frazier jest pierwszym dyrektorem sprzedaży w Chrysler Corporation, a później prezesem Willys-Overland i Kaiser-Frazer. To właśnie w czasie jego zarządzania powstają pierwsze samochody marki Willys-Overland.

1895

Morris & Salom projektuje cztery „seryjne modele” nowego elektrycznego samochodu tej firmy.

Firma Pope Manufacturing Company produkująca w miejscowości Hartford, w stanie Connecticut, rowery Columbia konstruuje samochód elektryczny.

1896

Morris & Salom zakłada Electric Carriage & Wagon Company, koncentrując się na produkcji samochodu elektrycznego.

A. L. Riker powołuje w Brooklynie (Nowy Jork) do życia Riker Electric Motor Vehicle Company.

1897

Issac L. Rice, prezes Electric Storage Battery Company i Electric Boat Company, nabywa Electric Carriage & Wagon Company, a następnie doprowadza do jej połączenia z Electric Vehicle Company w miejscowości Elizabeth, w stanie New Jersey.

Pope Manufacturing rozpoczyna pod marką Columbia produkcję modeli elektrycznych; samochody te są również sprzedawane w Anglii i Francji.

1898

Bracia Dodge rozpoczynają pracę w kanadyjskiej firmie w Windsor, w prowincji Ontario, gdzie następnie zakładają firmę produkującą rowery Evans & Dodge.

1899

Dział samochodowy firmy Pope Manufacturing działa teraz pod nazwą Columbia Automobile Company.

Przedsiębiorstwo Riker Electric Motor Company zostaje przejęte przez Electric Vehicle Company. Produkcja samochodu Riker zostaje przeniesiona do Elizabeth, w stanie New Jersey.