MENU
  • UDOSTĘPNIJ

Historia Chryslera - 1980-89

1980

Zaprezentowane zostają samochody z nadwoziem typu K – Plymouth Reliant oraz Dodge Aries; mają być produkowane w zakładach przy Jefferson Avenue oraz w Newark.

Chrysler konstruuje pierwszy od 1930 roku czterocylindrowy silnik OHC Four o pojemności 2.2 litra.

Prezydent Stanów Zjednoczonych Jimmy Carter podpisuje ustawę „Chrysler Corporation Loan Guarantee Act”, na podstawie której rząd federalny staje się współsygnatariuszem pożyczek bankowych na łączną sumę pół miliarda dolarów. Pieniądze te są niezbędne Chryslerowi do finansowania samochodów mogących konkurować na rynku.

Innowacje techniczne Chryslera: Silnik z elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa o stałym przepływie.

Sprzedany zostaje dział morski Chryslera.

1981

Firma General Dynamics kupuje od Chryslera dział obrony.

1982

Na rynek wprowadzony zostaje Chrysler LeBaron – tym samym powrócono do produkcji kabrioletów.

Chrysler ogłasza pięcioletni przedłużony program ochrony gwarancyjnej na 50 000 mil.

Rozpoczyna się tworzenie planów budowy Chrysler Technology Center, które ma być wybudowane w Auburn Hills w stanie Michigan, 56 km od centrum Detroit.

1983

Chrysler 7 lat przed terminem spłaca gwarantowaną przez rząd pożyczkę bankową.

Innowacje techniczne Chryslera: Minivan z napędem na oś przednią.

2 listopada rozpoczyna się produkcja Plymoutha Voyagera oraz Dodge’a Caravana, dzięki czemu powstaje zupełnie nowy segment samochodów.

1984

Chrysler Corporation przekształca się w holding, do którego należą Chrysler Motors, Chrysler Financial, Gulfstream Aerospace oraz Chrysler Technologies.

Chrysler kupuje od włoskiego producenta aut luksusowych 15,6 procent udziałów Officine Aliferi Maserati SpA.

Na rynek zostają wprowadzone sportowe coupe Dodge Daytona oraz Plymouth Laser.

1985

Chrysler i Mitsubishi Motors Corp. zakładają spółkę joint venture Diamond Star Motors Corporation

1986

Chrysler ogłasza siedmioletni program ochrony gwarancyjnej układu przeniesienia napędu na 70 000 mil.

1987

Chrysler Corporation kupuje za 1,524 mld dolarów American Motors Corporation.

Na rynek wchodzi marka Eagle, pierwsza od 1928 roku nowa marka Chryslera.

Zaprezentowany zostaje samochód koncepcyjny Lamborghini Portofino – prekursor udanych projektów Chryslera z przesunięciem kabiny kierowcy z lat 90.

Odnowiony Chrysler LeBaron jedzie jako samochód bezpieczeństwa przed wyścigiem Indianapolis 500.

1988

Robert A. Lutz zostaje v-ce prezesem Chrysler Motors – dyrektorem operacyjnym.

Spółka joint venture Diamond-Star i Mitsubishi rozpoczyna działalność w nowym zakładzie w Normal w stanie Illinois.

Chrysler – jako pierwsza firma w branży – oferuje poduszki powietrzne w standardowym wyposażeniu.

Na rynek zostają wprowadzone Dodge Dynasty oraz Plymouth Spirit.

1989

Na rynku debiutuje koncepcyjny samochód sportowy Dodge Viper.

Chrysler i General Motors zakładają spółkę joint venture – New Venture Gear.

Innowacje techniczne Chryslera: Ultradrive® – w pełni przystosowany, sterowany elektronicznie, automatyczny układ transaxle (skrzynia biegów zintegrowana z mechanizmem różnicowym).

Innowacje techniczne Chryslera: Układ ABS w samochodzie z napędem na 4 koła.

Z czterech firm zajmujących się wypożyczaniem samochodów: Thrifty Rent-A-Car System, Inc., Snappy Car Rental, Inc., Dollar Rent-A-Car Systems, Inc. oraz General Rent-A-Car Inc. zostaje utworzona firma Pentastar Transportation Group, Inc.

Chrysler podpisuje umowę z firmą Steyer-Daimler-Puch na produkcję minivanów w Europie.

Na rynek zostaje wprowadzony Maserati TC, pierwszy od dawna dwumiejscowy samochód Chryslera.

Zostaje zakończona produkcja Plymoutha Reliant oraz Dodge’a Aries.