MENU
  • UDOSTĘPNIJ

Historia Chryslera - 1970-79

1970

Prezesem Chrysler Corporation zostaje John J. Riccardo.

Na rynek wprowadzony zostaje Plymouth Valiant Duster.

Na rynek zostają wprowadzone Dodge Challenger i Plymouth Barracuda z nadwoziem typu „E-body”.

Chrysler kontroluje 73% majątku Rootes Group. Firma zostaje przekształcona w Chrysler United Kingdom Ltd.

Wyprodukowany zostaje osiemnastomilionowy egzemplarz Plymoutha.

Buddy Baker jest pierwszym kierowcą, który przełamuje granicę 200 mil na godzinę (321 km/h) na zamkniętym torze. Dokonuje tego w seryjnym modelu Dodge Charger Daytona z silnikiem HEMI®.

Society des Autos Simca zostaje przekształcone w Chrysler France S. A.

Podczas Detroit Auto Show zostają zaprezentowane koncepcyjne Cordoba de Oro, Diamante oraz 70-X.

Bobby Isaac ustanawia nowy rekord prędkości na zamkniętym torze – 201,104 mil na godzinę (323,65 km/h). Dokonuje tego prowadząc Dodge’a Chargera Daytonę i wygrywając mistrzostwo NASCAR.

Napędzane silnikami HEMI® Plymouthy Sox and Martin wygrywają 17 różnych ważnych mistrzostw i są na drugim miejscu we wszystkich pozostałych prestiżowych wyścigach.

1971

Wyprodukowany zostaje trzynastomilionowy egzemplarz Dodge’a.

Dodge Challenger z nadwoziem typu „E-body” jedzie jako samochód bezpieczeństwa przed startem Indianapolis 500-Mile Race.

W skutek nowych przepisów dotyczących emisji gazów oraz rosnących kosztów ubezpieczenia produkcja silników „Street HEMI®” zostaje zakończona.

Chrysler kupuje 15% akcji w Mitsubishi Motors Corporation w Japonii.

W Los Angeles zostaje zamknięty zakład montażowy.

Dodge importuje kompaktowego Colta produkowane przez Mitsubishi w Japonii.

Plymouth importuje kompaktowego Cricketa produkowanego przez Chrysler United Kingdom.

Innowacje techniczne Chryslera: Antypoślizgowy układ hamulcowy na cztery koła (Chrysler Sure Brake®) – pierwowzór współczesnego ABS.

Innowacje techniczne Chryslera: Automatyczne zamykanie klapy bagażnika połączone z układem zapłonu.

Na rynek wprowadzony zostaje Dodge Dar Demon inspirowany Plymouthem Valiant Duster.

Na rynek wprowadzony zostaje Plymouth Valiant Scamp inspirowany Dodge’m Dar Swinger.

Agencja Ochrony Środowiska przyznaje Chryslerowi 400 000 dolarów na kontynuację programu badań dotyczącego turbiny gazowej.

Bobby Isaac bije 28 rekordów w Bonneville za kierownicą Dodge’a Charger Daytona, osiągając maksymalną prędkość 217,363 mil na godzinę (349,812 km/h).

Chrysler nabywa dodatkowe dziesięć procent udziałów w Mistubishi Motors.

Richard Petty zdobywa swoje trzecie mistrzostwo NASCAR Grand National w Road Runnerze napędzanym silnikiem HEMI®.

Don Garlits prezentuje podczas NRHA Winter Nationals swojego dragstera napędzanego silnikiem HEMI® montowanym z tyłu.

Sox and Martin wygrywają sześć z ośmiu wyścigów NHRA i podczas przyjęcia prezydenckiego reprezentują branżę wyścigów równoległych.

1973

Innowacje techniczne Chryslera: Elektroniczny zapłon w standardowym wyposażeniu.

Umiera Joseph Frazer, były prezes Willys-Overland i Kaiser-Frazer.

1974

Na rynek zostają wprowadzone nowe duże modele Plymoutha, Dodge’a oraz Chryslera.

Produkcja w całej branży spada o 24 procent. W Chryslerze natomiast aż o 26 procent.

1975

Chrysler opracowuje pierwszy w branży program rabatowy – „Kup samochód, my zaoferujemy ci przegląd”.

Na rynek wprowadzony zostaje jako „nowy, mniejszy Chrysler” model Chrysler Cordoba.

Lynn Townsend odchodzi z funkcji przewodniczącego Rady Nadzorczej Chrysler Corporation.

Przewodniczącym Rady Nadzorczej zostaje John Riccardo, a stanowisko prezesa obejmuje Eugene Caffiero.

1976

W połowie produkcji rocznika 1976 na rynek zostają wprowadzone Dodge Aspen i Plymouth Volare z nadwoziem typu „F-body”.

Na rynek wprowadzone zostają, jako modele z rocznika 1977, Chrysler LeBaron oraz Dodge Diplomat – oba z nadwoziem typu „M-body”.

Innowacje techniczne Chryslera: System zaawansowanej elektronicznej kontroli iskry Lean Burn®.

The Plymouth Valiant oraz Dodge Dart zostają usunięte z listy produktów.

Nowe Aspen i Volare otrzymują tytuł „Samochodów Roku”.

Rozpoczyna się import Plymoutha Arrow produkowanego przez Mitsubishi.

Airtemp Division zostaje sprzedana firmie Fedders Corporation.

Nieukończony jeszcze zakład montażowy w New Stanton w Pensylwanii zostaje sprzedany firmie Volkswagen.

Armia Stanów Zjednoczonych przyznaje Chryslerowi kontrakt na budowę czołgów XM-1 wart miliard dolarów.

1977

Na rynek wprowadzone zostają jako małe samochody (segment B), rocznik 1978, modele Dodge Omni oraz Plymouth Horizon – oba z nadwoziem typu „L-body” oraz napędem na oś przednią.

1978

Zaprezentowana zostaje całkowicie nowa linia samochodów z rocznika 1979 z nadwoziem typu „R-body”, która będzie produkowana w zakładzie przy Lynch Road.

Innowacje techniczne Chryslera: Przegubowy układ wydechowy dla czterocylindrowego poprzecznego silnika.

Innowacje techniczne Chryslera: radio stereo AM/FM sterowane mikroprocesorem.

Przewodniczący Chryslera John Riccardo powierza Lee A. Iacocca stanowisko prezesa.

Sprzedane zostają europejskie projekty biznesowe Chryslera.

1979

Zakończona zostaje produkcja silników o pojemności 6.5 l oraz 7.2 litra.

20 września zarząd Chryslera ogłasza, że stanowisko przewodniczącego Rady Nadzorczej obejmie Lee Iacocca.