MENU
  • UDOSTĘPNIJ

Historia Chryslera - 1960-69

1960

Innowacje techniczne Chryslera: Generator prądu zmiennego [alternator].

Innowacje techniczne Chryslera: Elektroluminescencyjne podświetlenie tablicy przyrządów.

Na rynek zostaje wprowadzony Dodge Dart oparty na modelu Plymouth, który zastąpi modele Plymouth u dealerów Dodge’a w Stanach Zjednoczonych.

Nowy DeSoto Diplomat, przeznaczony na eksport, konstruowany jest na bazie Dodge’a Darta.

Linia produktów DeSoto zostaje ograniczona do Fireflite oraz do Adventurera. Oba mają rozstaw osi wynoszący 310 cm.

Na rynek zostaje wprowadzony nowy samochód kompaktowy Valiant reprezentujący oddzielną markę.

We wszystkich modelach, oprócz Imperiala, jest stosowana konstrukcja nadwozia Unibody – zaprojektowana po raz pierwszy z udziałem komputerów.

Kolejnym istotnym elementem wprowadzonym po raz pierwszy do branży przez Chryslera jest alternator, który stanowi standardowe wyposażenie nowego Valianta i funkcjonuje jako dodatkowe wyposażenie wszystkich pozostałych aut.

W Detroit Rozpoczyna działalność zakład szyb McGraw.

Prezesem Chrysler Corporation zostaje William Newberg, a L. L. Colbert obejmuje stanowisko przewodniczącego Rady Nadzorczej.

L. L. Colbert zastępuje na stanowisku prezesa Williama Newberga.

Wyróżniającym się w tamtym czasie samochodem koncepcyjnym jest Plymouth XNR.

Wyprodukowanie dwunastomilionowego egzemplarza Plymoutha, ośmiomilionowego egzemplarza Dodge’a oraz dwumilionowego egzemplarza DeSoto.

1961

Do zakładu przy Jefferson Avenue wraca produkcja modelu Imperial, rocznik 1962,; sprzedany zostaje zakład Graham/DeSoto/Imperial.

Przeniesienie montażu Dodge’a Polara do zakładu przy Jefferson Avenue.

To ostatni rok produkcji DeSoto, którego produkcję ograniczono do dwu- i czterodrzwiowego samochodu ze sztywnym dachem.

W salonach sprzedaży Plymouth-DeSoto linia DeSoto zostaje zastąpiona przez Chryslera. Na miejsce starego DeSoto wchodzi nowy Chrysler Newport w obniżonej cenie.

Gdy Valiant oficjalnie zostaje w Stanach Zjednoczonych częścią linii Plymouth, w salonach dealerów Dodge’a pojawia się Dodge Lancer – odpowiednik Valianta.

George H. Love zostaje przewodniczącym Rady Nadzorczej, a Lynn A. Townsend obejmuje stanowisko prezesa Chrysler Corporation.

Virgil Exner opuszcza Chryslera, a Elwood Engel zostaje szefem grupowych projektów.

Nowe samochody koncepcyjne na ten rok to TurboFlite oraz Dodge FliteWing.

1962

Nowy Dodge Custom 880 zastępuję starą serię Polara w średnim przedziale cenowym.

Na rynek wprowadzony zostaje nowy Plymouth i Dodge „B-Body”. Oba bazują na mniejszej wersji „S-Body” Virgila Exnera.

1963

Odnowione Chryslery mają zmienioną linię w oparciu o nadwozie „S”, stając się w rzeczywistości samochodami odzwierciedlającymi pomysły Exnera.

Innowacje techniczne Chryslera: Ograniczona produkcja samochodów z turbiną gazową.

Dodge Lancer zostaje zastąpiony przez nowego Dodge’a Darta na rynku aut kompaktowych.

Chrysler zwiększa do 63 procent swoje udziały w SIMCA.

Nowo nabyta Therm-O-Rite Products Ltd. z Toronto zostaje przekształcona w Chrysler Airtemp Canada, Ltd.

Spółka kupuje Chrysler Hella, S.A. I w Grecji.

Plymouth ogłasza plany rozwoju silnika Plymouth Super Stock 426-II.

Sam Hanks – zwycięzca wyścigu Indianapolis 500 z 1957 roku, jedzie w samochodzie bezpieczeństwa przed startem wyścigu w 1963 roku.

4,5 litrowy silnik V-8 zostaje przedstawiony jako jedna z opcji w modelach Plymouth Valiant i Dodge Dart z 1964 roku.

Wyprodukowano trzynastomilionowy samochód Plymoutha.

1964

Wyprodukowano dziewięciomilionowy egzemplarz Dodge’a oraz czteromilionowy egzemplarz Chryslera.

Na kilka tygodni przed Fordem Mustangiem na rynek zostaje wprowadzony Plymouth Barracuda. Od tej pory niektórzy entuzjaści uważali, że „pony cars” powinny być raczej nazywane „fish cars”.

Przeciętni zmotoryzowani – czyli wszyscy klienci Chryslera – mają szansę przeprowadzenia kompleksowych testów drogowych na pięćdziesięciu nowych, eleganckich samochodach Chrysler Turbine, które mają ręcznie wykonane nadwozia Ghia.

Chrysler kupuje trzydzieści procent udziałów z prawem głosu i pięćdziesiąt procent bez prawa głosu w firmie Rootes Group z Wielkiej Brytanii, czyli w spółce produkującej samochody Sunbeam i Hillman oraz inne linie produktowe.

Komisja kontrolująca „California Motor Vehicle Pollution Control Board” zatwierdza swój pierwszy, opracowany w Stanach Zjednoczonych układ kontroli wydechu zaprojektowany przez Chrysler Corporation.

Powstaje Chrysler Credit Corporation.

Na wystawie prezentowany jest samochód Dodge Charger.

Richard Petty wygrywa wyścig Daytona 500 za kierownicą samochodu, w którym po raz pierwszy wykorzystano silnik wyścigowy HEMI® o pojemności 7 litrów, dublując wszystkich swoich przeciwników.

A. J. Foyt wygrywa wyścig Firecracker 400 w miejscowości Daytonie. Plymouthy lub Dodge’e prowadzą na każdym okrążeniu.

Samochody seryjne napędzane silnikiem HEMI® wygrywają 26 z 62 Wyścigów NASCAR Grand National.

Richard Petty zdobywa swój pierwszy z siedmiu mistrzowskich tytułów, ośmiokrotnie zwyciężając i 37 razy osiągając metę w czołowej piątce.

Don Garlits za kierownicą swojego dragstera napędzanego silnikiem HEMI® jako pierwszy przełamuje barierę 200 mil na godzinę na dystansie ćwierć mili. Garlits osiąga prędkość 201.34 mil na godzinę (324 km/h) w 7,78 sekundy.

Jim Thornton wygrywa krajowe mistrzostwa Stanów Zjednoczonych w modelu Dodge „Candymatic” z silnikiem 426 HEMI®, przygotowanym przez stajnię Ramchargers.

Jim Paschal wygrywa wyścig NASCAR World 600 na torze Charlotte Motor Speedway prowadząc Plymoutha z silnikiem HEMI®.

1965

Nowe nadwozie „C-body” dla rocznika 1965 przenosi Plymoutha Fury oraz Dodge’a Polara do kategorii samochodów o „standardowej wielkości”.

Kabriolet Plymouth Sport Fury – przykład samochodu z nadwoziem typu „C-body” – jedzie w 1965 roku jako samochód bezpieczeństwa w wyścigu Indianapolis 500-Mile Race.

Modele z nadwoziem „B-body” otrzymują nazwę Plymouth Belvedere i Dodge Coronet.

W miejscowości Sterling Heights w stanie Michigan ukończono budowę tłoczni.

W Kokomo w stanie Indiania ukończono budowę odlewni aluminium.

W zakładzie przy Lynch Road uruchomiona zostaje nowa odlewnia, a także rozpoczyna się rozbudowa drugiej linii produkcyjnej pod produkcję Plymoutha.

Ghia we Włoszech produkuje ostatnią limuzynę Crown Imperial.

Chrysler wykupuje zakład silników zaburtowych West Bond Company w Hartford w stanie Wisconsin oraz Lone Star Boat Company w Plano w Teksasie, by utworzyć Chrysler Boat Corporation.

Firma proponuje na ten rok samochody koncepcyjne: Plymouth XP-VIP oraz Dodge Charger II.

Z linii montażowej zjeżdża czternastomilionowy Plymouth.

NASCAR zakazuje wykorzystywania w wyścigach silników HEMI® i ustala minimalny poziom produkcji dla samochodów użytkowanych na drogach.

Bob Summers ustala nowy rekord prędkości na lądzie dla samochodów z silnikiem wolnossącym w specjalnie skonstruowanym pojeździe „Goldenrod”. Rekord wyniósł 409.227 mil na godzinę (658 km/h), w pojeździe wykorzystano cztery silniki HEMI® połączone w tandemie.

Shirley Shahan za kierownicą Plymoutha napędzanego silnikiem HEMI® zostaje pierwszą kobietą, która wygrywa prestiżowe zawody stowarzyszenia National Hot Rod Association.

1966

Wyprodukowano dziesięciomilionowy egzemplarz Dodge’a.

W Belvidere w stanie Illinois zostaje otwarty nowy zakład montażowy Chryslera.

Innowacje techniczne Chryslera: Pas bezpieczeństwa dla pasażerów przednich siedzeń przechodzący przez ramię.

Innowacje techniczne Chryslera: Samodzielny układ tylnego ogrzewania/rozmrażania.

Chrysler zakłada wprowadzenie na rynek produktów Rootes oraz Simca.

Umiera K. T. Keller.

Na rynek wprowadzony zostaje Dodge Charger.

Wśród tegorocznych samochodów koncepcyjnych znajduje się Chrysler 300-X.

Wyprodukowany zostaje piętnastomilionowy egzemplarz Plymoutha.

Chrysler buduje silnik „Street HEMI®” i wraca do wyścigów.

Richard Petty ponownie wygrywa wyścig Daytona 500 w modelu Plymouth napędzanym silnikiem HEMI®.

Dodge Charger z silnikiem HEMI® wygrywa mistrzostwo NASCAR, a Plymouth przyjeżdża na metę na drugim miejscu.

Norm Nelson z siedmioma zwycięstwami wygrywa mistrzostwa samochodów seryjnych United States Auto Club za kierownicą Plymoutha napędzanego silnikiem HEMI®.

1967

Lynn A. Townsend zostaje przewodniczącym Rady Nadzorczej, a Virgil E. Boyd prezesem Chrysler Corporation.

Chrysler kupuje od American Motors Corporation firmę Redisco, Inc. i łączy ją z Chrysler Credit, tworząc Chrysler Financial Corporation.

Chrysler kupuje 77 procent udziałów w Barreiros Diesel S.A. (Hiszpania).

Udział Chryslera w spółce Chrysler do Brasil (Brazylia) wynosi 92 procent.

Na liście tegorocznych samochodów koncepcyjnych znajdują się Plymouth Barracuda Formula SX oraz Dodge Deora.

Richard Petty wygrywa niewiarygodną liczbę 27 wyścigów Grand National za kierownicą Plymoutha z silnikiem HEMI®, odnosi przy tym dziesięć zwycięstw z rzędu.

Petty zdobywa swoje drugie mistrzostwo NASCAR za kierownicą Plymoutha napędzanego silnikiem HEMI®.

Kierowany przez Don White’a samochód Dodge Charger zapewnia samochodom napędzanym silnikiem HEMI® drugie mistrzostwo USAC z rzędu.

1968

Wyprodukowane zostają pięciomilionowy egzemplarz Chryslera i jedenastomilionowy egzemplarz Dodge’a.

Wśród tegorocznych samochodów koncepcyjnych znajduje się Dodge Charger III.

Wyprodukowanie szesnastomilionowego egzemplarza Plymoutha.

Sox and Martin wygrywają trzy prestiżowe wyścigi organizacji American Hot Rod Association. Ronnie Sox zostaje ogłoszony Kierowcą Roku stowarzyszenia AHRA.

Dodge i Plymouth produkują ograniczoną liczbę Dartów i Barracud klasy „Super Stock” z silnikami HEMI® o pojemności 7 l.

Plymouth wprowadza na rynek Road Runnera – pierwszy przystępny cenowo samochód typu „muscle car” dostępny w opcji z silnikiem HEMI® o pojemności 7 l.

1969

Mitsubishi Heavy Industries i Chrysler Corporation podpisują strategiczną umowę o współpracy.

Innowacje techniczne Chryslera: Dodatkowe światła drogowe wykorzystujące żarówki kwarcowo-halogenowe.

Wśród tegorocznych samochodów koncepcyjnych znajdują się Plymouth Duster I oraz Dodge Custom Swinger 340.

Z linii produkcyjnej zjeżdżają siedemnastomilionowy egzemplarz Plymoutha oraz dwunastomilionowy egzemplarz Dodge’a.

Dodge produkuje Chargera z silnikiem HEMI® o pojemności 8.2 l, który wygrywa 22 wyścigi NASCAR.

Dodge Charger Daytona, the „Winged”, z 1969 roku z silnikiem HEMI® króluje na torach NASCAR.