MENU
  • UDOSTĘPNIJ

Historia Chryslera - 1950-59

1950

Na rynek zostają wprowadzone dwudrzwiowe samochody ze sztywnym dachem – Dodge Diplomat w wersji Coronet, DeSoto Sporstman w wersji Custom oraz Newport w wersjach Chrysler Windsor, New Yorker i Town & Country.

104-dniowy strajk związków zawodowych United Auto Workers skutkuje częściowo wypłacanymi ubezpieczeniami na życie oraz ubezpieczeniami medycznymi.

Przy Warren Avenue otwarty zostaje zakład produkujący nadwozia DeSoto.

W Nowym Orleanie w stanie Lousiana oraz w Newark w stanie Delaware rozpoczyna się budowa nowych zakładów produkujących czołgi.

K. T. Keller zostaje wybrany na przewodniczącego Rady Nadzorczej. L.L Colbert zostaje prezesem (3 listopad).

Wyprodukowany zostaje sześciomilionowy egzemplarz Plymoutha oraz dwumilionowy egzemplarz Chryslera.

Innowacje techniczne Chryslera: Hydrauliczne, samozakleszczające się tarcze hamulcowe na czterech kołach.

Innowacje techniczne Chryslera: W pełni elektryczne opuszczane szyby.

Innowacje techniczne Chryslera: Opuszczana tylna szyba w kombi.

1951

Firma dokonuje zakupu ziemi niedaleko Chelsea w stanie Michigan pod budowę toru doświadczalnego.

Chrysler Saratoga, Imperial oraz Crown Imperial zostają wyposażone w nowe silniki HEMI® V-8 o pojemności 5.4 l, które zastępują silniki dolnozaworowe R8.

Innowacje techniczne Chryslera: Silnik V-8 z półkulistymi komorami spalania z pojedynczą krzywką nadający się do masowej produkcji.

Innowacje techniczne Chryslera: Wspomaganie kierownicy Hydraguide®.

Innowacje techniczne Chryslera: Amortyzatory Oriflow®.

Linia produktowa Plymoutha przejmuje od modelu Cranbrook styl dwudrzwiowego samochodu ze sztywnym dachem.

Umiera Fred Zeder.

William C. Newberg zostaje prezesem DeSoto Division.

DeSoto rozbudowuje zakład przy Warren Avenue i zaczyna w nim produkować również silniki.

Debiutują samochody koncepcyjne – Chrysler K-310 oraz Plymouth XX-500.

Wyprodukowany zostaje siedmiomilionowy egzemplarz Plymoutha.

Kabriolet Chryslera New Yorker z silnikiem V-8 startuje jako samochód bezpieczeństwa w Indianapolis podczas 500-Mile Race.

Briggs Cunningham wybiera do swoich samochodów, w których będzie startował w wyścigu LeMans, silniki HEMI®.

The HEMI® goes racing (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde

1952

W Trenton w stanie Michigan zostaje otwarty nowy zakład produkcyjny silników.

Modele DeSoto są wyposażane w nowy silnik HEMI® o pojemności ok. 4.5 l.

John P. Mansfield zostaje prezesem Plymouth Division.

Firma konstruuje na bazie nadwozia Chryslera Crown Imperial trzy samochody przeznaczone na parady – po jednym dla Los Angeles, Nowego Jorku oraz Detroit.

Pojawiają się nowe samochody koncepcyjne skonstruowane wg pomysłu i pod nadzorem Virgila Exnera. Są to kabriolet Chrysler C-200 oraz Chrysler Special coupe.

Specjalny silnik HEMI®, który testowano w roadsterze Kurtis Kraft w Indianapolis, otrzymuje od sędziów zakaz startu w wyścigu ze względu na prędkość rozwijaną przez samochód.

Zostaje zaprezentowana pierwsza samochodowa klimatyzacja Chryslera – „Fresh Aire.”

1953

Wyprodukowano sześciomilionowy egzemplarz Dodge’a.

Dodge i Plymouth wprowadzają na rynek mniejsze samochody, wykorzystując w dwudrzwiowym kabriolecie, samochodach ze sztywnym dachem oraz w kombi nadwozie o krótkim rozstawie osi.

Innowacje techniczne Chryslera: Automatyczna skrzynia biegów Powerflite®.

Dodge prezentuje nowy 4-litrowy silnik HEMI® V-8 „Red Ram”.

Chrysler wykupuje za 5 milionów dolarów obiekty Briggs Manufacturing Company.

DeSoto przenosi produkcję swojego sześciocylindrowego silnika do zakładu w Trenton.

W zakładzie w Los Angeles zostają otwarte hale produkcyjne, gdzie będą montowane nadwozia.

W Indianapolis w stanie Indiana zostaje otwarty nowy zakład, w którym będą produkowane w pełni automatyczne skrzynie biegów, zastosowane po raz pierwszy w Chryslerze.

Chryslera Custom Imperial oraz Chryslera Crown Imperial wprowadzają do oferty Powerflite.

Plymouth przedstawia Hy-Drive – przekładnię momentu obrotowego miedzy silnikiem a sprzęgłem.

Zostaje zakończona produkcja półautomatycznych skrzyń biegów do Chryslera, DeSoto oraz Dodge’a.

E. C. Quinn zostaje prezesem Chrysler Division.

Pojawia się więcej samochodów koncepcyjnych – Chrysler D’Elegance, DeSoto Adventurer, Dodge Firearrow oraz Chrysler GS-1.

Zostaje wyprodukowany ośmiomilionowy egzemplarz Plymoutha.

Dodge Lee Petty’ego z silnikiem HEMI® wygrywa pięć wyścigów NASCAR i kończy rajd na drugim miejscu w klasyfikacji generalnej.

Dodge z silnikiem HEMI® V-8 bije 196 rekordów w klasyfikacji samochodów seryjnych na Solnisku (Salt Flats) w Bonneville.

1954

C-4R HEMI® Cunninghama wygrywa „12 Hours of Sebring” i kończy na trzecim miejscu wyścig LeMans.

W Chelsea zostaje otwarty tor doświadczalny Chryslera.

Chrysler, DeSoto oraz Dodge oferują w pełni automatyczną skrzynię biegów Powerflite we wszystkich modelach.

W połowie roku Plymouth zaczyna również stosować Powerflite.

DeSoto i Chrysler kończą produkcję siedmioosobowych sedanów i limuzyn o wydłużonym rozstawie osi.

Pod koniec produkcji rocznika 1954 ma miejsce zamknięcie zakładu w San Leandro.

Chrysler oddaje Packardowi w dzierżawę swój były zakład Briggs Manufacturing przy Conner Avenue w Detroit.

Chrysler prezentuje Plymoutha napędzanego turbiną gazową.

Powstają nowe samochody koncepcyjne, m.in. Plymouth Explorer, Plymouth Belmont, Chrysler LeComte oraz Chrysler LaComtesse.

Umiera George Mason – prezes American Motors.

Chrysler HEMI® z czterogardzielowym gaźnikiem oraz podwójnym układem wydechowym generuje moc 235 koni mechanicznych.

Lee Petty wygrywa wyścig Daytona Beach za kierownicą Chryslera HEMI®.

Lee Petty wygrywa mistrzostwo NASCAR Grand National prowadząc Chryslery i Dodge’e wyposażone w silniki HEMI®.

HEMI® Cunnighama ponownie wygrywa wyścig w Sebring oraz zajmuje trzecie i piąte miejsce w LeMans.

Kabriolet Dodge Royal HEMI® startuje jako samochód bezpieczeństwa w Indianapolis 500-Mile Race.

1955

Przyciągający uwagę nowy wygląd samochodów Forward Look projektu Virgila Exnera ożywia linie produktowe Chryslera, DeSoto i Plymoutha.

Innowacje techniczne Chryslera: W pełni tranzystorowe radio samochodowe.

Plymouth prezentuje silnik Hy-Fire – wersję z polisferyczną komorą spalania Dodge’a HEMI® o pojemności 4 litrów.

Imperial staje się oddzielną marką niezależną od marki Chrysler.

Skrzynia biegów Powerflite jest sterowana drążkiem zamontowanym w desce rozdzielczej.

Dealerzy oferują jako dodatkowe wyposażenie montowane przez nich pasy bezpieczeństwa i klimatyzację.

Chrysler prezentuje kolejne samochody koncepcyjne: Flight Sweep I, Flight Sweep II oraz Falcon.

Zostają wyprodukowane dziewięciomilionowy egzemplarz Plymoutha oraz siedmiomilionowy egzemplarz Dodge’a.

Na rynek zostaje wprowadzony Chrysler 300 jako samochód seryjny o największej mocy silnika w Ameryce.

Dodge wprowadza na rynek LaFemme – pierwszy samochód przeznaczony wyraźnie dla kobiet, z kolorystyką w dwóch odcieniach – szafirowo-białym oraz wrzosowym, a także ze schowkiem na szminkę, torebką na zmianę, parasol, kapelusz przeciwdeszczowy, kosmetyczką i inne akcesoria.

Chrysler 300, z silnikiem HEMI® o pojemności 5.4 l wyposażonym w podwójny czterogardzielowy gaźnik, jest pierwszym seryjnie produkowanym samochodem z silnikiem o mocy 300 KM.

Przygotowany przez Carla Kiekhafera Chrysler 300, prowadzony przez Tima Flocka, wygrywa wyścig w Daytona Beach na Florydzie.

W samochodach Chrysler New Yorker podniesiono moc silników HEMI® do 250 KM, a w modelu Imperial do 280 KM.

Frank Mundy wygrywa AAA Championship za kierownicą Chryslera 300 przygotowanego przez Kiekhafera.

1956

Innowacje techniczne Chryslera: W pełni automatyczna skrzynia biegów Torqueflite®.

Zaprezentowano skrzynie biegów na przyciski, które będą produkowane do 1964 roku (samochody przeznaczone do ruchu prawostronnego będą montowane jeszcze przez rok z drążkiem na desce rozdzielczej w stylu z 1955 roku).

Chrysler oferuje w swoich samochodach interesujące rozwiązanie, mianowicie gramofon „Highway Hi-Fi” wbudowany w deskę rozdzielczą. Ten poprzednik odtwarzaczy kaset oraz płyt CD będzie w ofercie do roku 1958.

Zostaje zakończona produkcja skonstruowanego przez Amerykanów modelu Imperial w dwóch wersjach – siedmioosobowego sedana i limuzyny na wydłużonych osiach.

Samochody przeznaczone do parad, oferowane od 1952 roku, są modyfikowane o motywy z modelu Imperial, rocznik 1956.

DeSoto Adventurer z 1956 roku jako samochód bezpieczeństwa przewodzi stawce na starcie Indianapolis 500-Mile Race.

Chrysler Corporation przyjmuje istotną rolę w rozwoju systemów rakiet balistycznych dla wojska.

Chrysler prezentuje tranzystorowe radia samochodowe, zapoczątkowując tym samym nową epokę w elektronice samochodowej.

M. C. Patterson zostaje prezesem Dodge Division.

Oferta samochodów koncepcyjnych obejmuje modele Dart oraz Plainsman.

Trwa rozbudowa odlewni aluminiowych tłoków w Highland Park.

Kabriolet DeSoto Fireflite HEMI® startuje jako samochód bezpieczeństwa w Indianapolis 500.

W Chryslerze 300-B zwiększono parametry silnika HEMI® do objętości 5.8 l i mocy 340 KM.

Buck Baker wygrywa mistrzostwo NASCAR Grand National za kierownicą Chryslera 330-B.

Chrysler 300-B ustanawia Rekord Świata prędkości samochodu osobowego w Daytona Beach – 215 km/h.

Don “Big Daddy” Garlits rozpoczyna 46-letnią zwycięską współpracę z Chrysler HEMI®.

1957

Zakład w Trenton został rozbudowany i doposażony pod produkcję nowych silników „B” V-8 dla rocznika 1958.

W Newark trwa proces modernizacji zakładu produkcji czołgów, w którym montowane będą samochody Plymouth i Dodge.

Imperial, jako pierwsza firma w branży, prezentuje zaokrąglone szyby boczne.

W Hamtramck zaczyna się produkcja modelu Dodge Main nawiązującego do Dodge’a DeSoto Firesweep.

Chrysler Engineering rozszerza prace nad silnikami z turbinami gazowymi.

W Twinsburg w stanie Ohio otwarta zostaje nowa tłocznia Ohio

Chrysler Export Division kupuje spółkę Ensamblaje Venezolana, która wkrótce zmienia nazwę na Chrysler de Venezuela S.A.

Wyprodukowanie trzymilionowego egzemplarza Chryslera oraz dziesięciomilionowego egzemplarza Plymouth.

W silniku HEMI®, stanowiącym wyposażenie Chryslera 300-C, zwiększono pojemność do 6.4 l oraz moc do 375 KM.

1958

Innowacje techniczne Chryslera: Tempomat.

Chrysler kupuje od Ford Motor Company 25 procent udziałów w SIMCA (Societe Industrielle de Mechanique et Carosserie Automobile) i rozpoczyna import samochodów SIMCA.

Zostaje założona firma Chrysler International S.A., z siedzibą w Genewie w Szwajcarii, która przejmuje obowiązki Chrysler Export Corporation.

W Indianapolis rozpoczyna działalność nowa spółka Chrysler Electrical Division.

Prezesi działów samochodowych Chryslera – M. C. Patterson (Dodge), J. B. Wagstaff (DeSoto), C. E. Briggs (Chrysler i Imperial) oraz H. E. Cheesborough (Plymouth), otrzymują nowe stanowiska – dyrektorów zarządzających.

Oferta samochodów koncepcyjnych obejmuje: Imperial D’Elegance oraz Plymouth Cabana.

Produkcja DeSoto, rocznik 1959, przenosi się z Wyoming Avenue do zakładu przy Jefferson Avenue.

Główny hala montażowa przy Wyoming Avenue zostaje przekształcona w centrum działań eksportowych Chryslera.

Produkcja modelu Imperial, rocznik 1959, zostaje przeniesiona do starego zakładu Graham/DeSoto przy Warren Avenue.

Imperiale są wyposażane w kontrolę prędkości Autopilot.

Wybudowana przez Chryslera rakieta Jupiter-C wynosi na orbitę Explorera I, pierwszego działającego amerykańskiego satelitę.

Wyprodukowanie jedenastomilionowego egzemplarza Plymouth.

Kończy się montaż silników HEMI® w Chryslerach 300.

Don Garlits przekracza granicę 273 km/h w swoim dragsterze HEMI® „Swamp Rat”.

Chrysler 300-D HEMI® ustanawia rekord prędkości (251 km/h) Klasy E w Bonnevile.

1959

Innowacje techniczne Chryslera: Elektrycznie przyciemniane lusterko wsteczne.

Otwarcie nowego zakładu w St. Louis pod produkcję rocznika 1960.

Chrysler zdobywa mniejszościowe udziały w Chrysler de Mexico.

Chrysler International kupuje Chrysler South Africa Ltd.

Zamknięcie zakładu w Evansville i przeniesienie produkcji do St. Louis.