MENU
  • UDOSTĘPNIJ

Historia Chryslera - 1940-49

1940

18 sierpnia, w wieku 65 lat umiera Walter P. Chrysler.

W kompleksie siedziby firmy w Highland Park trwa budowa nowego laboratorium na potrzeby Chrysler Engineering.

II wojna światowa wymusza zamknięcie zakładów Chryslera w Antwerpii w Belgii.

Chrysler otrzymuje kontrakt na budowę zakładu w Warren w stanie Michigan, w którym mają być składane czołgi dla armii Stanów Zjednoczonych.

Projektowane są nowe nadwozia dla wersji Dodge’a, DeSoto oraz Chryslera z rocznika 1941, ale Plymouth nadal będzie posiadał nadwozie z rocznika 1940.

Chrysler Windsor i New Yorker zyskują tapicerkę w szkocką kratkę. Stanie się ona, na ponad dekadę, charakterystyczną cechą modeli Chryslera.

The Jeep® Story, 1940-1970 (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– In 1940 the Army asked automakers for proposals for a “light reconnaissance vehicle” to replace its motorcycle fleet, starting a new era at Willys-Overland.

1941

We wszystkich produktach Dodge’a, DeSoto oraz Chryslera dostępna jest skrzynia Fluid Drive.

Prezentowane są nowe półautomatyczne skrzynie biegów – Simplimatic dla DeSoto oraz Vacumatic dla Chryslera.

Innowacje techniczne Chrysler: Koła z obręczami zapobiegającymi odrywaniu się opon po pęknięciu.

Innowacje techniczne Chrysler: Wirnikowa pompa oleju.

Rozpoczyna się produkcja Chryslera Town & Country z 1941 z drewnianym bokiem, czyli pierwszego kombi z dachem z blachy i pierwowzoru dla wszystkich kolejnych „luksusowych” kombi, a następnie miniwanów. Nazwa modelu będzie jedną z najdłużej wykorzystywanych nazw w przemyśle.

W Warren rozpoczyna się masowa produkcja czołgu Sherman M4.

Produkcja Plymoutha osiąga ten sam pułap co Dodge’a. Z linii produkcyjnych obu marek zjedzie czteromilionowy egzemplarz samochodu.

Newport Phaeton Chryslera, prowadzony przez długoletniego członka zarządu Chryslera A.B. „Toby’ego” Couture’a, startuje jako samochód bezpieczeństwa podczas wyścigu Indianapolis 500-Mile Race. Będzie to ostatnie takie wydarzenie do zakończenia II Wojny Światowej.

The Thunderbolt and Newport Show Cars (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– In 1941 Chrysler built two stylish concept cars that would add cutting-edge design to the company’s reputation for solid engineering.

Chrysler History (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde — Chrysler Goes to War

1942

Wraz z rozpoczęciem roku wstrzymana zostaje produkcja samochodów, a wszyscy wytwórcy zmieniają profil produkcji dostosowany do potrzeb związanych z II Wojną Światową.

The War Effort (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– From an interview with Douglas Fraser, retired president of the United Auto Workers.

1945

Chrysler zaczyna ponownie produkcję samochodów.

Chrysler History (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde — Postwar Adjustments

1946

W San Leandro w stanie Kalifornia rozpoczyna się produkcja samochodów Dodge.

W modelach DeSotach zaczyna być stosowana poprawiona półautomatyczna skrzynia biegów, nazwana Tip-Toe Hydraulic Shift. Modele Chryslera wyposażone są w Prestomatic.

Chrysler wprowadza filtr zbiornika paliwa oraz dwutłoczkowe hamulce przednie.

Do salonów powraca ceniony przez klientów Chrysler Town & Country „Woodie”, ale nie jako kombi, tylko kabriolet i sedan.

Eksportowa linia DeSoto oparta na Plymouthie zostaje nazwana Diplomat.

Natomiast eksportowa linia Dodge’a oparta na Plymouthie przyjmuje nazwę Kingsway.

Prezesem Dodge Division zostaje Lester L. Colbert.

Working for Chrysler: Like Joining a Family (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– From an interview with Bruce Thomas, retired Chrysler engineer.

1947

Chrysler kupuje były zakład montażowy Graham zlokalizowany przy Warren Avenue w Detroit i włączą go do kompleksu DeSoto.

Produkcja aut Chryslera z tego rocznika rośnie z 580 000 sztuk do 832 000.

1948

W Warren działalność rozpoczyna tłocznia Nine Mile Road, a w Detroit Odlewnia Winfield.

W Los Angeles rozpoczyna się montaż modeli DeSoto, Chrysler Royal i Chrysler Windsor.

Umiera Charles Nash.

Z linii montażowej zjeżdża pięciomilionowy egzemplarz Plymoutha.

1949

W San Leandro rozpoczyna się montaż Plymoutha.

W Los Angeles rozpoczęto montaż samochodów Dodge.

Innowacje techniczne Chryslera: Włącznik zapłonu uruchamiany za pomocą kluczyka.

Innowacje techniczne Chryslera: Okładziny hamulcowe Cyclebond ®.

Innowacje techniczne Chryslera: Obszycie deski rozdzielczej zwiększające bezpieczeństwo.

Innowacje techniczne Chryslera: Świece zapłonowe z rezystorem.

Innowacje techniczne Chryslera: Odporny na zachlapania układ zapłonowy.

Plymouth wprowadza na rynek Suburbana – kombi wykonane w całości ze stali.

Debiutują nowe powojenne nadwozia – mniejsze w modelach Plymouth, większe w samochodach Dodge, DeSoto i Chrysler.

W modelu Chrysler Crown Imperial po raz pierwszy są wykorzystane samozakleszczające się hydrauliczne tarcze hamulcowe na czterech kołach.

Dodge przedstawia własną wersję półautomatycznej skrzyni biegów – Gyromatic.

Samochody marki Chrysler są wyposażone w obszyte deski rozdzielcze oraz opuszczane szyby regulowane korbką.

We wszystkich samochodach Chrysler Corporation montowany jest zapłon na kluczyk.

Projektant Virgil Exner opuszcza Studebaker Corporation i przyjmuje stanowisko w Chryslerze, gdzie stanie się sławny w połowie lat 50. dzięki projektom Forward Look.

Zostaje wyprodukowany pięciomilionowy egzemplarz Dodge’a oraz milionowy egzemplarz DeSoto.