MENU
  • UDOSTĘPNIJ

Historia Chryslera - 1930-39

1930

Wszyscy dealerzy Chryslera, DeSoto i Dodge’a, prowadzący biznes w formie franczyzy, sprzedają samochody Plymouth.

W wyniku fuzji między Graham Brothers Truck a Dodge Brothers Truck powstaje Dodge Truck. Samochód Dodge Brothers od tej pory nosi nazwę Dodge. Na obu modelach pojawia się dotychczasowe logo, tj. charakterystyczna gwiazda Dodge Brothers, która jako symbol pozostanie na masce samochodów do końca produkcji modelu z 1938 roku. Fargo, jako nazwa marki, widnieje tylko na ciężarówkach sprzedawanych w Kanadzie.

Na rynek wprowadzony zostaje model CF DeSoto z silnikiem R8.

Dodge wprowadza na rynek również model z ośmioma cylindrami.

K. T. Keller zostaje prezesem Dodge’a.

Imperial rozpoczyna produkcję eleganckiego „dual-cowl pheatona”.

Pod koniec trzeciego roku sprzedaży Plymouth awansuje na ósme miejsce pod względem krajowej sprzedaży aut.

Safety Concerns (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– From an interview with Doug Fraser, retired president of the United Auto Workers.

1931

Marka Chrysler wyposaża swoje samochody w silnik R8.

Plymouth zaczyna stosować obejmy mocujące Floating Power, by w ten sposób redukować wibracje z czterocylindrowego silnika.

Prezesem Chrysler Corporation zostaje Joseph Fields.

Kryzys wymusza stosowanie cięć finansowych, ale Chrysler Engineering wciąż zatrudnia personel, co świadczy o zaangażowaniu Waltera Chryslera w innowacyjność produktów.

Pomimo skromnych zysków ze sprzedaży stale rośnie udział Chryslera w rynku. Plymouth wyprzedza konkurentów i przesuwa się w rankingach krajowej sprzedaży z siódmej na czwartą pozycję.

Ukończono budowę Chrysler Building.

Floating Power (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– In July 1931 Plymouth introduced the Model PA featuring Floating Power – a radically new engine-mounting system developed by Chrysler engineering executive Fred Zeder.

1932

Innowacje techniczne Chryslera: Obejmy mocujące silnik o nazwie Floating Power®, które mają na celu neutralizację wibracji silnika poprzez elastyczny montaż silników dostosowany do środka ciężkości momentu obrotowego.

Innowacje techniczne Chryslera: Uniwersalne łączniki łożysk rolkowych.

Innowacje techniczne Chryslera: Wolframowe wykończenia gniazd zaworów wydechowych.

Aż do rozpoczęcia w 1978 roku produkcji Horizona Plymouth PB będzie ostatnim czterocylindrowym modelem.

W Los Angeles rozpoczyna się budowa montowni Chryslera.

W Evansville w stanie Indiana zostaje wstrzymana produkcja ciężarówek Dodge’a.

Plymouth osiąga trzecie miejsce w krajowych rankingach sprzedaży, wyprzedzając Buicka i Pontiaca. Rozszerza swoją gamę o kabrioleta oraz siedmioosobowego sedana.

Umiera Hugh Chalmers.

1933

Produkcja DeSoto zostaje przeniesiona z Lynch Road do zakładu przy Jefferson Avenue w Detroit.

Imperial Phaeton Chryslera, prowadzony przez Byrona Foy’a, bierze udział jako samochód bezpieczeństwa w 500-Mile Race w Indianapolis.

Produkcja ciężarówki Dodge’a na zachodnim wybrzeżu zostaje przeniesiona ze Stockton w stanie Kalifornia do nowego zakładu w Los Angeles.

Stan Michigan udziela Chrysler Institute of Engineering prawo do nauczania inżynierów motoryzacyjnych jako instytucji certyfikującej i zapewniającej szkolenia techniczne.

1934

Wielki Kryzys i związany z nim brak popytu na ośmiocylindrowe silniki powodują, że Dodge decyduje się na sprzedaż jedynie sześciocylindrowych modeli.

Chrysler przedstawia Airflow – pierwszą na świecie aerodynamiczną linię samochodów realizowaną w modelach: Chrysler Eight, Chrysler Imperial Eight, Chrysler Custom Imperial Eight (o dwóch długościach), DeSoto Six oraz w Kanadzie Chrysler Six.

W modelu Chrysler Custom Imperial Airflow CW montowana jest pierwsza zaokrąglona przednia szyba z jednego elementu.

Innowacje techniczne Chryslera: Wykorzystanie aerodynamicznego projektu nadwozia testowanego w tunelach aerodynamicznych.

Innowacje techniczne Chryslera: Niemal doskonały rozkład masy oraz wykorzystanie zsynchronizowanych sprężyn w celu kontrolowania wysokości zawieszenia.

Innowacje techniczne Chryslera: Nadwozie zapewniające większą wytrzymałość całej konstrukcji.

Innowacje techniczne Chryslera: Automatyczny nadbieg.

Innowacje techniczne Chryslera: Zaokrąglona przednia szybka wykonana z jednego elementu.

W sierpniu rusza produkcja Fargo Truck na eksport.

Powstaje Airtemp Division produkująca sprzęt grzewczy i chłodniczy.

Z taśmy produkcyjnej zjeżdża milionowy egzemplarz Plymoutha.

Chrysler kupuje w Detroit należący do General Motors zakład przy Wyoming Avenue, w którym mają być produkowane DeSoto.

Chrysler Airtemp (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– In 1934 Chrysler Corporation entered a field seemingly far from its automotive roots – the manufacturing of air conditioning equipment.

The 1934 Airflow – The First Modern Car (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde – From an interview with retired Chrysler engineer Gene Weiss.

Trouble and Triumph in the Thirties (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde

1935

Zostaje wyprodukowany trzymilionowy egzemplarz Dodge’a.

Dzięki stosowaniu polityki rygorystycznej kontroli kosztów przez pierwsze lata kryzysu Chrysler nie odnotowuje długów.

22 lipca Walter Chrysler rezygnuje ze stanowiska prezesa Chrysler Corporation, ale pozostaje nadal przewodniczącym Rady Nadzorczej.

Prezesem Chrysler Corporation zostaje K. T. Keller.

Umiera John North Willys.

Zmodernizowany i rozbudowany zakład w Evansville w stanie Indiania rozpoczyna od modelu z rocznika 1936 produkcję samochodów Plymouth.

Możliwości produkcyjne w zakładzie na Lynch Road zostają zwiększone do 2800 aut dziennie.

Firma nabywa zakład w Marysville w stanie Michigan.

Plymouth Motor Corporation zostaje przekształcona w Plymouth Division, Dodge Brothers Corporation staje się Dodge Division, DeSoto Motor Corporation zmienia się w DeSoto Division, a Chrysler Motor Corporation przybiera nazwę Chrysler Sales Division.

1936

Airtemp Division przenosi się do Dayton w stanie Ohio.

Chrysler ogłasza imponujące zyski w wysokości 62,1 milionów dolarów i na koniec roku wypłaca premie dla pracowników w wysokości 2,3 miliona dolarów.

Chrysler and the Major Bowes Amateur Hour, 1936-1940 (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– In the mid-Thirties, Chrysler turned to an exciting new medium – network radio – as a cost-effective means of promoting its vehicles to an affluent national audience.

1937

Pomimo przełomu w designie i inżynierii, jakie niósł ze sobą Airflow, model nie odnosi sukcesu w sprzedaży. Produkcja zostaje zatem zakończona. K.T. Keller czuje się dotknięty małym zainteresowaniem Airflowa, dlatego Chrysler za jego czasów, czyli aż do wczesnych lat 50. będzie prezentował konserwatywne podejście do designu.

W zakładzie Przy Lynch Road rozpoczyna się produkcja eksportowej wersji DeSoto Six na bazie Plymoutha P3.

W latach 1937 i 1938 w zakładzie w Evansville ma miejsca montaż samochodów Dodge’a.

W Kokomo w stanie Indiana zostaje otwarty zakład produkujący skrzynie biegów.

Zostaje wyprodukowany dwumilionowy egzemplarz Plymoutha, a na rynku pojawia się ciężarówka Plymouth.

Po raz pierwszy Chrysler Corporation produkuje ponad milion samochodów z jednego rocznika.

Innowacje techniczne Chryslera: W pełni izolowane gumowe tuleje do nadwozia.

Innowacje techniczne Chryslera: Zwiększające bezpieczeństwo obicie tyłu przedniego zagłówka.

Innowacje techniczne Chryslera: Łożyska samosmarujące Oilite®.

Chrysler, Keller and the Union: 1937-1951 (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde — From an interview with Douglas Fraser -– From an interview with Douglas Fraser, retired President of the United Auto Workers.

1938

W Warren w stanie Michigan zostaje zakończona budowa nowego zakładu produkującego ciężarówki Dodge’a.

Prezesem Dodge Division zostaje W. J. O’Neil.

Joseph Frazier opuszcza Chryslera i zostaje prezesem Willys-Overland.

Rozpoczyna się produkcja serii ciężarówek DeSoto przeznaczonych na eksport.

1939

Innowacje techniczne Chryslera: Dogładzanie oscylacyjne Superfinish® mające na celu redukcję zużycia metalowych powierzchni.

Innowacje techniczne Chryslera: Zastosowanie sprzęgła hydraulicznego w układzie napędowym w celu wyeliminowania zgrzytów sprzęgła.

Na linii produkcyjnej Chrysler Imperial zaczyna być montowana nowa półautomatyczna skrzynia biegów Fluid Drive.

Firma nabywa w San Leandro w stanie Kalifornia tereny pod budowę przyszłego zakładu.

Wraz ze zbliżającym się widmem wojny w Wielkiej Brytanii zostaje wstrzymany montaż samochodów Chryslera i Dodge’a.

Zostają zaprezentowane całkowicie nowe nadwozia samochodów Chryslera, Plymoutha, Dodge’a i DeSoto z rocznika 1940. To pierwszy rok produkcji najwyższej klasy Chryslera New Yorker; nazwa ta zostanie utrzymana do połowy lat 90.

Powstaje trzymilionowy egzemplarz Plymoutha.

Chrysler rozpoczyna prace projektowe nad pierwszym silnikiem V-16 HEMI® przeznaczonym do myśliwców.

The Willys-Overland Plant in World War II (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– From an interview with John Rossbach, former member of the Jeep® product design team.