MENU
  • UDOSTĘPNIJ

Historia Chryslera - 1920-29

1920

W styczniu umiera John Dodge.

Brak materiałów, rosnące ceny oraz powojenna recesja osłabiają zarówno Maxwella, jak i Chalmersa. Przy całkowitej produkcji w 1920 roku, wynoszącej 34 169 samochodów, Maxwell ma na swoim koncie 26 000 niesprzedanych samochodów i 2 miliony dolarów długu.

Fred Zeder, Owen Skelton oraz Carl Breer opuszczają Studebakera i zakładają Zeder-Skelton-Breer Engineering Company.

Walter Chrysler zostaje poproszony, za roczną pensję w wysokości miliona dolarów – o ratowanie Willys-Overland oraz Willys Corporation.

Walter Chrysler powierza Zeder-Skelton-Breer Engineering zaprojektowanie nowego samochodu noszącego jego imię, który miałby być produkowany w zakładzie Willys w Elizabeth, w stanie New Jersey.

W grudniu umiera Horace Dodge.

1921

Maxwell, kierując się słabnącymi wynikami sprzedaży, wstrzymuje produkcję w zakładzie Chalmers. Samochód Maxwell boryka się z problemami słabych osi oraz źle zamontowanych zbiorników paliwa. W modelu z 1921 roku montowane są z tego powodu dwa zamknięcia na zbiorniku paliwa oraz stalowe klamry na tylnych osiach.

Willys-Overland wystawia na aukcję swój zakład w Elizabeth, by dzięki temu zebrać pieniądze na całkowitą spłatę długu. Zarówno prototyp samochodu Chrysler jak i zakład, w którym miał być konstruowany, zostają sprzedane Williamowi Durantowi. Ten montuje w zakładzie swój samochód Star oraz wykorzystuje prototyp Chryslera jako podstawę dla swojego modelu Flint. Durant Motors Inc. finansuje prace Zeder-Skelton-Breer Engineering, która zajmuje się przekształceniem samochodu Chryslera we Flinta.

Zespół Reorganizacyjny Maxwella zmuszony jest wystawić firmę na aukcję. Finansiści firmy proszą o pomoc Waltera Chryslera. Chrysler zostaje przewodniczącym Rady Nadzorczej nowej spółki – Maxwell Motors Corporation, zarejestrowanej w Zachodniej Virginii.

Firma Dodge Brothers sprzedaje, za pośrednictwem swoich dealerów, ciężarówki Graham Brothers, w których wykorzystywane są teraz silniki Dodge’a. Produkcja ciężarówek Graham Brothers rozpoczyna się w zakładach Dodge’a w Hamtramck.

William Durant kupuje filię Willysa – New Process Gear Company, z siedzibą w Syracuse, w stanie Nowy Jork.

1922

Maxwell kupuje na aukcji aktywa Chalmers Motor Company.

Na rynku pojawia się ulepszona „Nowa Seria Maxwella”.

1923

Zeder, Skelton i Breer kierują zespołem, którego zadaniem jest zaprojektowanie nowego samochodu zapowiadanego jako Chrysler B. Samochód prezentowany jest w grudniu za pośrednictwem reklam, a w styczniu 1924 roku klienci mogą go obejrzeć na Salonie Samochodowym w Nowym Jorku.

Jesienią 1923 roku na rynek wprowadzony zostaje Chalmers, model 1924 roku, z hamulcami hydraulicznymi we wszystkich kołach. Samochód staje się jednocześnie polem doświadczalnym hamulców, które planowano zastosować w nowym Chryslerze. Montaż Chalmersa zostaje wkrótce potem wstrzymany, a w zamian rozpoczyna się produkcja nowego Chryslera.

Dodge Brothers wprowadzają w pełni stalowe, czterodrzwiowe nadwozie typu sedan.

Dyrektorem zarządzającym General Motors of Canada, Ltd. zostaje K. T. Keller.

1924

Maxwell Motors produkuje seryjnie pierwsze samochody Chryslera. W 1924 roku zostanie wyprodukowanych ponad 32 000 tych modeli.

Innowacje techniczne Chryslera: szybkobieżny wysokoprężny silnik z wymiennym filtrem oleju.

Innowacje techniczne Chryslera: zastosowanie po raz pierwszy hydraulicznych hamulców w czterech kołach w produkowanym masowo samochodzie.

Zlikwidowana zostaje Zeder-Skelton-Breer Engineering, ponieważ jej trzej założyciele przyjmują posady w Maxwell.

Firma Dodge Brothers produkuje milionowy egzemplarz samochodu.

A Key Strength: Chrysler Engineering (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– The company’s expertise in automotive engineering soon distinguished it from its competitors.

The Beginning of it All: The 1924 Chrysler Six (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– The turning point in the company’s history – its first product, the 1924 Chrysler Six, was acclaimed by many as the first modern automobile.

Chrysler Management – An Anatomy of Success, 1924-1940 (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– Two major themes in the company’s early years are the competence and dedication of Walter Chrysler’s chief lieutenants and the critical contributions of Chrysler Engineering to the young enterprise’s success.

Early Chrysler Racing, 1924-1931 (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– Racing enthusiasts, both in America and abroad, were impressed with the Chrysler 70 and its capabilities.

Flat-head engine design, 1924 (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– In developing the original Chrysler engine, Zeder, Skelton and Breer selected a flat-head, or valve-in-block, design.

Early Chrysler standardization (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– Early in the company’s history, Chrysler adopted standardized body designs; even when products used different bodies, some components were standardized.

Chrysler History – Walter’s Cars, Walter’s Company (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde

1925

Dillon, Read & Co. za 146 milionów dolarów kupuje Dodge Brothers. Akcjonariusze Dodge Brothers, czyli dwie wdowy po braciach Dodge, z których każda ma po 249 995 akcji, oraz pięciu pozostałych akcjonariuszy dysponujących po dwie akcje, 20 kwietnia 1925 roku zatwierdzają sprzedaż firmy.

Zostaje utworzona spółka Chrysler Motor Corporation, która będzie zarządzać sprzedażą nowego Chryslera. Do końca roku Chrysler ma ponad 3800 dealerów.

Po wyprodukowaniu zaledwie 34 169 aut w 1920 roku oraz 79 144 sztuk w 1924 roku, powstała z połączenia firma Maxwell-Chalmers produkuje 132 343 samochody.

Chrysler Corporation zostaje zarejestrowana w Delaware 6 czerwca 1925 roku. Walter Chrysler zostaje prezesem oraz przewodniczącym Rady Nadzorczej.

Powstaje Chrysler Canada, Ltd.

Dodge Brothers, Inc. kupuje 51 procent udziałów w spółce Graham Brothers, Inc., która prowadzi działalność w zakładach w Evansville, w stanie Indiana, oraz w Stockton w stanie Kalifornia. Dyrektorem zarządzającym Dodge Brothers zostaje Ray A. Graham, natomiast v-ce prezesem ds. produkcji Joseph C. Graham, a dyrektorem sprzedaży Robert C. Graham.

Edward J. Wilmer obejmuje stanowisko prezesa Dodge Brothers, Inc. Przewodniczącym Rady Nadzorczej jest Frederick J. Haynes.

Powstaje ostatni model Maxwella.

Z linii produkcyjnej zjeżdża pierwszy Chrysler Four.

1926

Dodge Brothers nabywa pozostałe 49 procent udziałów w Graham Brothers.

K. T. Keller odchodzi z General Motors i dołącza do Chrysler Corporation.

Na rynek zostaje wprowadzony Imperial, który jest większy od Chryslera, wyróżnia się charakterystyczną linią oraz większym sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 4.7 l. Floyd Clymer jedzie seryjnym Imperialem z Denver do Kansas City z niewiarygodną jak na tamte czasy średnią prędkością 51,8 mph (83,3 km/h).

Kierowany przez słynnego kierowcę wyścigowego Louisa Chevroleta Chrysler Imperial 80 zostaje pierwszym samochodem Chryslera, który jest wykorzystany jako samochód bezpieczeństwa podczas wyścigu Indianapolis 500-Mile Race.

Chrysler zajmuje siódme miejsce pod względem krajowej sprzedaży, produkując ponad 162 000 samochodów rocznie.

W Belgii powstaje Chrysler S.A. w celu dystrybucji samochodów Chrysler do Europy.

1927

W Wielkiej Brytanii zostaje założona firma Chrysler Motors Ltd.

Z Dodge Brothers odchodzą trzej bracia Graham, którzy wykupują Paige Motor Company. Firma zmienia następnie nazwę na Graham-Paige Motor Corporation.

“Go Away, Little Boy” (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– Walter Chrysler and Henry Ford discuss the new low-priced Plymouth car created by Chrysler, circa 1927. From an interview with Gene Weiss, retired Chrysler engineer.

1928

Powstają firmy Plymouth Motor Corporation oraz DeSoto Motor Corporation. Prezesem Plymouth zostaje Walter Chrysler, a prezesem DeSoto Joseph E. Fields.

W zakładzie w Highland Park konstruowany jest pierwszy Plymouth.

Plymouth, skonstruowany na bazie czterocylindrowego Chryslera 50 i jego Maxwellowego poprzednika, jest prezentowany za pośrednictwem reklam w magazynie The Saturday Evening Post.

W Highland Park rozpoczyna się produkcja średniej klasy DeSoto, modelu nazwanego tak przez Waltera Chryslera.

Chrysler nabywa na giełdzie od Dillon, Read & Co. firmę Dodge Brothers; Chrysler emituje nowe akcje na kwotę 170 milionów dolarów i wymienia jedną akcję Chryslera na jedną akcję Dodge Brothers. W wyniku fuzji w Detroit powstaje tzw. „Big Three” (Wielka Trójka) – termin ten po raz pierwszy zostaje użyty w artykule w The Automotive Daily News, a wzięto w nim pod uwagę fakt, że 75 procent sprzedaży samochodów w Stanach Zjednoczonych kontrolują trzy firmy: General Motors, Ford oraz Chrysler.

Chairman Frederick Haynes oraz prezes Edward Wilmer odchodzą z Dodge Brothers.

K. T. Keller zostaje powołany na stanowisko dyrektora zarządzającego w Chrysler Corporation w obszarze Dodge Brothers.

4 sierpnia na rynek wchodzi model DeSoto, rocznik 1929.

Umiera Jonathan Dixon Maxwell.

Powstaje Fargo Motor Corporation jako filia Chrysler Corporation.

Walter Chrysler uczestniczy w Nowym Jorku w ceremonii wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Chrysler Building, w którym znajdować się będą nowojorskie biura Chrysler Corporation oraz prywatny gabinet Waltera Chryslera. Obiekt będzie przez krótki okres najwyższym budynkiem świata.

Walter P. Chrysler zostaje okrzyknięty „Człowiekiem roku” przez Time Magazine.

Wyprodukowany zostaje dwumilionowy egzemplarz Dodge’a.

W 1928 roku Chrysler kupuje firmę Dodge.

Taking on Ford and GM in the Low-Price Field: The 1928 Plymouth (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– While it broke little ground from an engineering standpoint, the 1928 Plymouth propelled Chrysler Corporation in the competitive battleground of lower-priced cars and helped precipitate the creation of operating divisions within the company.

The Red-Head Six-Cylinder Engine, 1928h (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– The most notable engineering improvement in Chrysler’s 1928 models was the Red-Head six-cylinder engine head.

Chrysler History – The Dodge Heritageh (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde

1929

Innowacje techniczne Chryslera: Zastosowanie w samochodach gaźnika dolnossącego.

Innowacje techniczne Chryslera: Wprowadzenie metody Bonderite®, która ma na celu zabezpieczenie blachy przed korozją i poprawę procesu wiązania farby.

Przy Lynch Road w Detroit zostaje otwarty zakład produkujący modele Plymouth i DeSoto. Przez kilka lat był to największy na świecie zakład produkujący samochody, który mieścił się w jednej hali produkcyjnej.

Powstaje Chrysler Motor Parts Corporation (znana później jako marka Mopar®).

Produkowany od zaledwie dwunastu miesięcy Plymouth zaczyna rok na 15. miejscu pod względem krajowej sprzedaży aut.

The Downdraft Carburetor (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde -– First introduced on the 1929 Chrysler and Dodge models, the downdraft carburetor was one of Chrysler’s early engineering “firsts.”

Chrysler History – Surviving the Great Depression (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde?