MENU
  • UDOSTĘPNIJ

Historia Chryslera - 1910-19

1910

United States Motor Company przejmuje kontrolę nad 130 firmami, w tym nad Maxwell-Briscoe, Brush, Dayton oraz Courier, ale dochody przynoszą jedynie Brush i Maxwell-Briscoe. Firma zachowuje również kontrolę nad patentem Seldena.

Chalmers, Thomas i Hudson stają się niezależnymi firmami, w chwili gdy Hugh Chalmers, E.R. Thomas oraz Roy Chapin pozbywają się swoich udziałów w innych firmach.

Chalmers-Detroit rezygnuje z „Detroit” w nazwie.

Hudson buduje nowy zakład montażowy po drugiej stronie ulicy, przy której mieści się zakład Chalmersa we wschodnim Detroit.

K. T. Keller zostaje głównym inspektorem w zakładzie Maxwell-Briscoe w Tarrytown, w stanie Nowy Jork.

Bracia Dodge budują nowy zakład w Hamtramck, w stanie Michigan.

1911

Produkcja Alden-Sampson zostaje przeniesiona do Detroit, ale montaż samochodu Sampsona trwa tylko do końca roku, a linie produkcyjnych zaczyna użytkować Maxwell-Briscoe.

Ford Motor Company wygrywa sprawę sądową dotyczącą patentu Seldena, tym samym sam patent staje się bezwartościowy.

1912

Charles Nash, prezes Buick Motor Company zatrudnia Waltera Chryslera jako menedżera warsztatu we Flint w stanie Michigan.

Columbia wprowadza na rynek model Columbia-Knight wyposażony w silnik z rozrządem Knighta o pojemności 6.7 l; w silnik z rozrządem Knighta, ale o pojemności 8.4 l, wyposażony jest także model Stoddard-Knight firmy Stoddard.

Benjamin Briscoe zwalnia się z United States Motor Company i zakłada w Jackson, w stanie Michigan, Briscoe Motor Company.

United States Motor Company ogłasza upadłość.

Frederick Haynes dołącza do Dodge Brothers.

K. T. Keller opuszcza Maxwell-Briscoe i zostaje głównym kierownikiem Northway Motors, będącej filią General Motors.

The Maxwell-Briscoe Company przekształca się w Standard Motor Company, firmę zarejestrowaną w Delaware, na czele której stoi Walter Flanders.

1913

Firmy Columbia, Brus, Stoddard i Courier kończą produkcję.

Maxwell wykorzystuje były zakład Stoddard w Dayton, by montować w nim Maxwella 35, zaś w byłym zakładzie Flanders w Detroit składa Maxwella Six. Firma zachowuje również fabrykę części Maxwell w New Castle w stanie Indiana.

Od lata 1913 roku trwa produkcja nowego Maxwella 25 na rok 1914. Design modelu będzie utrzymany w tej samej stylistyce do końca działania firmy, tj. do 1925 roku.

Fred Zeder zostaje doradcą technicznym Studebakera.

1914

Powstaje firma Dodge Brothers, Inc., która rozpoczyna prace nad nowym samochodem Dodge’a. John Dodge pytany o to, dlaczego wraz z bratem chce konstruować własny samochód, odpowiada: „Przecież wszyscy właściciele Forda będą kiedyś chcieli mieć swój samochód”. Dodge Brothers kończy swój kontrakt z Ford Motor Company, ponieważ Rod zaczyna prace nad konstruowaniem własnych silników.

Fred Zeder zostaje głównym inżynierem w Studebakerze.

Carl Breer, jako inżynier, dołącza do Studebakera.

From All-Steel to True Unit Bodies, 1914-1960 (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde

1916

Samochody Dodge’a są pierwszymi napędzanymi benzyną pojazdami bojowymi wykorzystywanymi przez armię Stanów Zjednoczonych w bitwie przeciwko Pancho Villi w Meksyku.

Charles Nash rezygnuje ze stanowiska prezesa w Buick Motor Company i General Motors; stanowisko prezesa w firmie Buick obejmuje Walter Chrysler.

W Evansville, w stanie Indiana, powstaje firma Graham Brothers, Inc., która ma konstruować ciężarówki na nadwoziach Forda i innych producentów.

Charles Nash wykupuje Thomas B. Jeffery Company i zakłada Nash Motors; Walter Chrysler otrzymuje propozycję przejścia do tej firmy, ale decyduje się pozostać w Buicku.

Dodge Brothers wykorzystuje skonstruowane przez firmę Budd w pełni stalowe nadwozie do produkcji tourerów.

Owen Skelton dołącza do Studebakera.

Chrysler History – Chrysler’s Corporate Origins (pdf) Chrysler Corporation: The Official History by Charles K. Hyde

1917

Spadająca produkcja firmy Chalmers i rosnąca produkcja firmy Maxwell prowadzi do porozumienia, na mocy którego samochody Maxwella będą wytwarzane w zakładzie Chalmers w Detroit przy Jefferson Avenue, a samochody Chalmersa sprzedawane przez dealerów Maxwella.

Zostaje skonstruowany pierwszy samochód ciężarowy Dodge Brothers (jako model z roku 1918).

K. T. Keller zostaje głównym mechanikiem w Buick Motor Company.

1919

Walter Chrysler rezygnuje ze stanowiska prezesa firmy Buick oraz v-ce prezesa General Motors.

V-ce prezesem i dyrektorem zarządzającym Chevrolet Motor Company of Canada, Ltd. zostaje K. T. Keller.

Henry Ford wykupuje akcje mniejszościowych udziałowców Ford Motor Company, w tym udziały Johna i Horace’a Dodge’ów, którzy otrzymują za nie 9 milionów dolarów.

Willys-Overland wykupuje braci Duesenberg, by przejąć ich zakład w Elizabeth, w stanie New Jersey.